Jdi na obsah Jdi na menu
 


4. Příklad prognózy - Jízdní kolo - vývoj ve spirále

29. 11. 2011

 

 

        Jízdní kolo – příklad vývoje ve spirále

1. Jízdní kolo současné a v minulosti
Nyní se však budeme věnovat jízdnímu kolu. Jízdní kolo již má za sebou vývoj v několika generacích. První generace bylo kolo dřevěné, obě kola stejně velká bez šlapek a převodů, jezdec se odstrkoval přímo nohama. Nemělo pneumatiky a bylo vyrobeno ze dřevy. Jako základ naší prognózy vezměme kolo druhé generace – viz obrázek.
 
aga.jpg 
Obrázek  Jízdní kolo druhé generace
 
V čem spočívala jeho konstrukce? Velké přední kolo přímo spojené s pedály. Toto přední kolo je rejdovné. Osa rejdování je na vidlici , vidlice je otočně spojena s rámem. Na rámu je umístěno malé zadní kolo. Na vidlici jsou v horní části umístěny řidítka. V horní části rámu je připevněno sedlo. Toto jízdní kolo zaniklo z důvodu příliš velkého předního kola, které způsobuje špatné nasedání sesedání a špatnou stabilitu. Přední kolo je tak velké z důvodu získání a udržení vyhovující rychlosti při jízdě. Kolo se tak vývojem zvětšovalo, aby se mohlo jezdit rychleji. Dále se rozvojem okolního technického prostředí stalo, že byl řetězový převod z volnoběžkou dotažen vynálezci do takového stavu, že byl technicky použitelný a cenově přístupný. To je však již třetí generace jízdního kola.
2.  Metoda řešení
Řekněme si nedostatky jízdního kola druhé generace a jak je můžeme odstranit s nynějšími inovačními podmínkami (tj. s nynějšími znalostmi přírodních věd, s nynějším stavem techniky a s nynější technickou empírií).
1. Příliš velké přední kolo, které způsobu je špatné nasedání sesedání a špatnou stabilitu.
Uvedené lze vyřešit umístěním převodu do osy předního kola, současné výrobní postupy nám umožňují velkosériovou a levnou výrobu i těchto zařízení. Převodový poměr se může měnit skokově (zařazováním jednotlivých stupňů), plynule použitím variátoru nebo se dokonce může do osy předního kola instalovat nejnovější hit – elektropohon.
2. V uvedené generaci kol nebyla ještě použita ani volnoběžka – nic nám nebrání i ji do osy předního kola zabudovat. Samozřejmě je nutné i zde používat současnou konstrukci brzd.
3. Další nevýhoda je to, že při zatáčení se s předním kolem otáčely i pedály. Toto lze vyřešit posunutím rejdovné osy až pod sedlo a rejduje se tak zadním malým kolem. Rejdování je možno přenést z řidítek např. táhly, bowdeny a lanky nebo nejjednodušeji přímým mechanickým spojením.
Takovéto jízdní kolo je nakresleno na obrázku:
 kolo3_barva.jpg
Obrázek  Navrhované jízdní kolo
3.Výhled do budoucna
Výhody tohoto řešení jsou tyto:
  1. Nižší hmotnost, jednodušší konstrukce
  2. Lepší přepravitelnost, tj. například při umístění na nosiči na zadní kapotě auta nepřečnívá přes profil
  3. Ideální princip pro návrh kola jako skládačky
Případné rozšíření tohoto typu kola však ještě neznamená zánik kola současného. Může to znamenat jen vyplnění mezery na trhu.
4. Zhodnocení
Vznik a vývoj inovací provází mnoho zákonitostí. Jsou zde aplikovány podmínky, které ovlivňují vznik a vývoj inovací v této oblasti:
-         předpoklad vzniku inovačního zisku
-         aplikace zkušeností s realizací a provozem příbuzných technických objektů
Vývoj ve spirále znamená, že se vracíme ke starému principu, který tu již jednou byl a tento princip obohatíme novými inovacemi, které mohou být využity z důvodu nových, dříve neznámých inovačních podmínek, které se objevily v časovém intervalu od vynalezení principu po dnešek. Jinak řečeno dnešní technické okolí dnešní znalosti přírodních věd a na dnešní technickou empirii aplikujeme na starý princip.
Některé případy byly již zde ukázány , např. v kapitole "Cyklus života technického objektu" a je jako příklad  uvedena plachetnice.
 

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Jízdní kola